AANPASSINGEN & REFIT

EXTERIEUR

Het eerste jaar (2017) hebben we vooral besteed aan het Interieur. Dit is nog niet helemaal afgerond en hier zal ook wel werk in blijven gebeuren, het is nou eenmaal je hobby en passie. Wel zijn alle onderdelen aan dek opnieuw gekit dit in verband met lekkages of uit voorzorg. Begin 2018 is de mast eraf gegaan om de VHF-antenne op de top te plaatsen met een nieuwe coax kabel. Onderstaand een kleine opsomming van al gedane werkzaamheden vanaf de aankoop.


Vernieuwd

  • Afkitten genua rails, skepters, motorsteun, kuiprail, lenspomp, walstroom, logdoorvoer, etc.
  • Nieuwe stootwillen (4x grijs 58x15cm)
  • Nieuwe helmstok + joystick (oude als reserve)
  • Nieuwe vlag (NL)
  • Nieuwe antifouling, 2017 (zwart, 2.5L=voldoende voor 2 lagen)
  • Nieuwe lijnen achterstagspanner
  • Nieuwe lijnen overloop rail
  • Nieuwe lijnen cunningham hole (en vanuit de kuip verstelbaar)
  • Grote beurt buitenboordmotor (Yamaha 8 PK)
  • Nieuwe benzinetank (van 12 liter naar 22 liter)
  • Nieuwe benzineslang
  • Nieuwe antifouling, 2018 (zwart, 2,5L, 2 lagen)
  • Nieuwe marifoonantenne (Glomex Metz, RVS, ingebouwde bliksembeveiliging, PTT goedgekeurd, 86cm)
  • Nieuwe hoogwaardige antenne kabel door mast aan één stuk tot marifoon
  • Achterstag ophouder ivm het iets uitgebouwde doorgelatte grootzeil
  • Nieuw heklicht
  • Zonnepaneel bevestigd incl. Victron laadregelaar (nog niet aangesloten)

Stormfok

Afgelopen winter hebben we een stormfok aangeschaft. Deze is niet specifiek voor de First 24 maar kan in principe ook weer op een volgende boot gebruikt worden. Wel is het noodzakelijk dat hiervoor een kotterstag geplaatst wordt. Dit is een extra voorstag waar deze geleuverde fok aan bevestigd kan worden.

Buiskap

De buiskap (sprayhood) staat wel redelijk hoog op onze verlanglijst. Een grote voorwaarde is dat de buiskap mooi staat bij de lijn van de boot. Af en toe zie je boten rondvaren met een kap die de complete lijn van de boot verstoord, ik begrijp dat deze een praktisch nut heeft maar onze voorwaarde is dat de kap meegaat in de lijn.

De bedoeling is om een buiskap bij een zeilmaker aan te schaffen, maar uit nieuwsgierigheid ben ik zelf achter de naaimachine gekropen om eens te ervaren wat erbij komt kijken om een buiskap te maken. Van hout heb ik de kajuit-ingang randen nagebootst en van pvc buizen een frame.

Deze eigen gemaakte kap is, in tegenstelling tot wat we zelf willen, een buiskap die alleen de kajuit-ingang beschermt en niet de hele kuip breedte.


Kleine aanpassingen

Buiten de wat grotere punten is er ook aandacht gestoken in kleine projecten, zoals:

  • Nieuwe zeilbinders
 
 
  •  Zwemtraptredes, gemaakt van Teakhout.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb